Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών σε Επιστήμες, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνες και Μαθηματικά (STEAM) για Εκπαιδευτικούς

Ο φετινός κύκλος του Εκπαιδευτικού Προγράμματος Σπουδών για Εκπαιδευτικούς ολοκληρώθηκε με επιτυχία! Ευχαριστούμε θερμά όλους τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν, για τη συνέπεια, το ενδιαφέρον και τη δημιουργικότητα που έδειξαν καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος.

Οι συμμετέχοντες που ολοκλήρωσαν επιτυχώς όλες τις απαιτήσεις του προγράμματος θα λάβουν την επίσημη πιστοποίησή τους από το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ του ΕΑΠ, έπειτα από σχετική επικοινωνία που θα πραγματοποιηθεί από τον ίδιο τον φορέα.

Παραμείνετε συντονισμένοι/ες στην πλατφόρμα, καθώς νέες ευκαιρίες επιμόρφωσης ανακοινώνονται καθόλη τη διάρκεια του σχολικού έτους.

Προθεσμία Υποβολής Συμμετοχών
10 Φεβρουαρίου 2025
Διάρκεια Μαθημάτων
1 Εβδομάδες
Μονάδες ECTS
5.2 Μονάδες
Ημερομηνία Έναρξης - Λήξης Μαθημάτων
13 Φεβ. 2025 - 28 Μαΐ. 2025
Εβδομάδα 1

Εβδομάδα 1η: Εισαγωγή στην εκπαίδευση STEM - Διδακτικές Στρατηγικές: α.Μάθηση μέσω επίλυσης προβλήματος (Problem-Based Learning & β.Μάθηση βάσει έργου (Project-Based Learning)

Ημερομηνία έναρξης:  Δευτέρα, 17/02/2025  |  Υλικό διαθέσιμο από:  Πέμπτη, 13/02/2025

 

Στην ενότητα αυτή θα παρουσιαστούν και θα αναλυθούν: 

  • Η έννοια της εκπαίδευσης STEM (και άλλων όρων που σχετίζονται με αυτήν) και η ιστορική της εξέλιξη.  
  • Οι δεξιότητες που καλλιεργεί και η σημασία της υιοθέτησης φιλοσοφίας STEM στην προετοιμασία των μαθητών/-τριών για το μέλλον, πολλοί/-ές από τους/τις οποίους/-ες θα κληθούν να απασχοληθούν σε επαγγέλματα STEM.  
  • Η αναγκαιότητα υιοθέτησης και οι τρόποι διαμόρφωσης συμπεριληπτικού μοντέλου διδασκαλίας και περιβάλλοντος μάθησης στην τάξη STEM.
  • Δύο βασικές στρατηγικές διδασκαλίας και μάθησης που σχετίζονται με το STEM: η Μάθηση μέσω επίλυσης προβλήματος (problem-based learning) και η Μάθηση βάσει έργου (project-based learning), καθώς και τρόποι αξιοποίησής τους στην τάξη. 

 

Μαθησιακοί στόχοι:

  • Εννοιολογική αποσαφήνιση και ιστορική εξέλιξη του STEM-Περιγραφή της φιλοσοφίας STEM και των στοιχείων που εμπεριέχει.
  • Εννοιολογική αποσαφήνιση όρων που σχετίζονται με τον βαθμό ενσωμάτωσης των κλάδων του STEM.
  • Η αναγνώριση των δεξιοτήτων που καλλιεργεί η εκπαίδευση STEM και η κατανόηση της σημασία τους για την  επαγγελματική και κοινωνική ανάπτυξη στον 21ο αι. 
  • Η συμπεριληπτική παιδαγωγική (gender inclusivity) και η σημασία της διαμόρφωσης συμπεριληπτικού μαθησιακού περιβάλλοντος για κάθε μαθητή/-τρια στην τάξη STEM.
  • Η αναγνώριση λανθασμένων επικοινωνιακών πρακτικών,  στερεοτυπικών αντιλήψεων/απειλών  και  τρόπων διαμόρφωσης συμπεριληπτικού περιβάλλοντος μάθησης στην τάξη STEM.
  • Εννοιολογική αποσαφήνιση-Περιγραφή της Μάθησης μέσω επίλυσης προβλήματος (problem-based learning).
  • Εννοιολογική αποσαφήνιση-Περιγραφή της Μάθησης βάσει έργου (project-based learning).
  • Εξοικείωση με την εφαρμογή τεχνικών μάθησης μέσω των δύο στρατηγικών που συμβάλλουν στην προώθηση της συνεργατικής μάθησης. 
  • Κατανόηση της αξιοποίησης τεχνικών διαμορφωτικής (formative) και αθροιστικής (summutive) αξιολόγησης στην αξιολόγηση της διδασκαλίας και της μάθησης μέσω των δύο στρατηγικών.
  • Εξοικείωση με τις δύο στρατηγικές που συμβάλλουν ώστε οι μαθητές/-τριες να μπορούν να εφαρμόσουν έννοιες/αρχές STEM για να επιλύσουν αυθεντικά, πραγματικά προβλήματα της σύγχρονης ζωής.
schedule Μέση διάρκεια εβδομαδιαίας παρακολούθησης 10  Ώρες
Εκπαιδευτικό περιεχόμενο εβδομάδας
  • 1.1 Εισαγωγή στην εκπαίδευση STEM

     1.1.1 Η εκπαίδευση STEM και η σημασία της για την εκπαίδευση και την κοινωνία

    • 1.1.1.α. Ιστορικά στοιχεία και εννοιολογικές διασαφηνίσεις σχετικά με την εκπαίδευση STEM
    • 1.1.1.β. Δραστηριότητα
    • 1.1.1.γ. Δεξιότητες 21ου αιώνα και δεξιότητες που καλλιεργούνται μέσω του STEM
    • 1.1.1.δ. Βαθμοί ενσωμάτωσης των επιμέρους επιστημονικών κλάδων του STEM
    • 1.1.1.ε: Δραστηριότητα
    • 1.1.1.στ: Διαφορετικές προσεγγίσεις STEM-Η σημασία της προσέγγισης STEM και τα οφέλη σε προσωπικό, επαγγελματικό και κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο
  • 1.1.2. Συμπερίληψη στην τάξη STEM
    • 1.1.2.α. Για την παρουσία των γυναικών στους κλάδους STEM
    • 1.1.2.β. Δημιουργώντας ένα ανοιχτό και θετικό μαθησιακό περιβάλλον
    • 1.1.2.γ. Δραστηριότητα
  • 1.2. Διδακτικές στρατηγικές (Μέρος Α΄)

     1.2.1. Μάθηση μέσω επίλυσης προβλήματος (Problem-based learning)

    • 1.2.1.α. Από την επίλυση προβλήματος (problem solving) στη μάθηση μέσω επίλυσης προβλήματος (problem-based learning)
    • 1.2.1.β. Δραστηριότητα
    • 1.2.1.γ. Τα βασικά στάδια της μάθησης μέσω επίλυσης προβλήματος (problem-based learning)
    • 1.2.1.δ. Η μάθηση μέσω επίλυσης προβλήματος (problem-based learning) στην τάξη STEM
  • 1.2.2. Μάθηση βάσει έργου (Project-based learning)
    • 1.2.2.α. Τι είναι η μάθηση βάσει έργου (project-based learning)
    • 1.2.2.β. Δραστηριότητα
    • 1.2.2.γ. Τα βασικά στάδια της μάθησης βάσει έργου (project-based learning)
  • 1.2.3. Μάθηση μέσω επίλυσης προβλήματος VS Μάθηση βάσει έργου

    • 1.2.3.α. Οι διαφορές της μάθησης μέσω επίλυσης προβλήματος (problem-based learning) από τη μάθηση βάσει έργου (project-based learning)
    • 1.2.3.β. Ενδεικτικά παραδείγματα προβλημάτων για τη μάθηση μέσω επίλυσης προβλήματος (problem-based learning) και ενδεικτικά έργα για τη μάθηση βάσει έργου (project-based learning)

Συχνές Ερωτήσεις

Ποιος είναι ο τρόπος εγγραφής στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών;

Όσοι/ες ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών, θα πρέπει:

1. Αρχικά, να κάνουν εγγραφή στην πλατφόρμα του Generation Next με την ιδιότητα "Εκπαιδευτικός".

2. Κατόπιν, να δηλώσουν συμμετοχή στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών, συμπληρώνοντας τη φόρμα συμμετοχής στη σελίδα του Προγράμματος (εδώ).

Σημείωση: Οι ήδη εγγεγραμμένοι/ες στην πλατφόρμα, παραλείπουν τη διαδικασία εγγραφής και συμπληρώνουν απευθείας τη φόρμα συμμετοχής στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών, στο αντίστοιχο πεδίο της σελίδας του προγράμματος (εδώ).

Τι είδους εκπαίδευση ακολουθείται στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών;

Ακολουθείται ασύγχρονη υποστηριζόμενη εκπαίδευση, όπου ο/η εκπαιδευόμενος/η μπορεί να παρακολουθήσει το πρόγραμμα εξ' ολοκλήρου εξ' αποστάσεως.

Έτσι οι επιμορφούμενοι/ες μπορούν να μελετούν το εκπαιδευτικό υλικό του Προγράμματος, να ολοκληρώνουν τις δραστηριότητες και να συμμετέχουν στις συζητήσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας στον δικό τους χρόνο.

Ωστόσο, σε εβδομαδιαία βάση υπάρχουν online συναντήσεις, με υποχρεωτική συμμετοχή, οι οποίες έχουν ως στόχο την επίλυση αποριών και ανατροφοδότηση των επιμορφούμενων από την ομάδα των εκπαιδευτών/τριων του Προγράμματος, οι οποίες διενεργούνται στο πλαίσιο εκπαιδευτικής και επιστημονικής υποστήριξης των επιμορφούμενων. Σύνολο εβδομαδιαίων συναντήσεων: 13. 

Επιτρεπτό όριο απουσιών: Οι επιμορφούμενοι/ες έχουν δυνατότητα έως 4 απουσιών.

Ποιο είναι το κόστος παρακολούθησης του Εκπαιδευτικού Προγράμματος Σπουδών;

Η συμμετοχή στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών “STE(A)M | Επιστήμες, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνες και Μαθηματικά” παρέχεται εντελώς δωρεάν, όπως όλες οι δράσεις του Generation Next, για όλους και όλες τους/τις ενδιαφερόμενους/ες.

Τι είδους γνώσεις θα έχει αποκτήσει ο/η εκπαιδευόμενος/η μετά το πέρας της παρακολούθησης του Εκπαιδευτικού Προγράμματος Σπουδών;

Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να:

  1. Αναγνωρίζει, διακρίνει και κατανοεί τι είναι STEM και STEAM προσέγγιση και ποια είναι η σημασία τους στην οικοδόμηση ικανοτήτων προετοιμασίας των μαθητών/τριών για την σταδιοδρομία και τη ζωή στον 21ο αιώνα.
  2. Διακρίνει και διατυπώνει τα πλεονεκτήματα της αξιοποίησης σύγχρονων διδακτικών προσεγγίσεων & στρατηγικών στη διδασκαλία των STEM επιστημών.
  3. Αναγνωρίζει, περιγράφει και υιοθετεί τις τεχνικές, τα εργαλεία και την τεχνολογία που αξιοποιούνται σε ποικίλες εφαρμογές STEM και STEAM εκπαίδευσης.
Τι είδους δεξιότητες μπορεί να αναπτύξει ο/η εκπαιδευόμενος/η μετά το πέρας της παρακολούθησης του Εκπαιδευτικού Προγράμματος Σπουδών;

Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να:

  1. Αναπτύσσει /οικοδομεί δεξιότητες STE(A)M εκπαίδευσης, ψηφιακές και  πράσινες δεξιότητες.
  2. Αναπτύσσει ικανότητες σχεδιασμού/δημιουργίας STEM & STEAM μαθημάτων/ Σχεδίων Εργασίας.
  3. Αναπτύσσει την ικανότητα να παρέχει περιεχόμενο STEM εκπαίδευσης στους μαθητές και στις μαθήτριές του/της στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
  4. Οικοδομεί την γνώση του αντικειμένου και του παιδαγωγικού περιεχομένου τόσο για  μεμονωμένα θέματα STEM/STEAM όσο και για την δημιουργία συνδέσεων ανάμεσά τους.
Τι είδους πιστοποιητικό λαμβάνεται κατόπιν ολοκλήρωσης του Εκπαιδευτικού Προγράμματος Σπουδών;

Κατόπιν επιτυχούς ολοκλήρωσης του Εκπαιδευτικού Προγράμματος Σπουδών σε Επιστήμες, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνες και Μαθηματικά (STEAM) για Εκπαιδευτικούς, χορηγείται «Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης» καθώς και «Παράρτημα Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης», στα οποία αναγράφονται: α) η διάρκεια του προγράμματος σε ώρες, β) η μέθοδος διδασκαλίας, γ) οι πιστωτικές μονάδες (ECTS) και δ) οι τίτλοι των θεματικών ή διδακτικών ενοτήτων του προγράμματος. Τα πιστοποιητικά υπογράφονται από τον Επιστημονικά Υπεύθυνο του Προγράμματος, τον Πρόεδρο του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ και είναι διαθέσιμα μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος.