Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών σε Επιστήμες, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνες και Μαθηματικά (STEAM) για Εκπαιδευτικούς

- - - - - 

Προθεσμία Υποβολής Συμμετοχών
11 Φεβρουαρίου 2024
Διάρκεια Μαθημάτων
13 Εβδομάδες
Μονάδες ECTS
5.2 Μονάδες
Ημερομηνία Έναρξης - Λήξης Μαθημάτων
15 Φεβ. 2024 - 26 Μαΐ. 2024
Στοιχεία Επιστημονικού Υπεύθυνου 
 
Όνομα: Αχιλλέας Καμέας
Ιδιότητα: Καθηγητής Σχολής Θετικών Επιστημών και Τεχνολογίας (ΣΘΕΤ), ΕΑΠ και Διευθυντής Εργαστηρίου Κινητού και Διάχυτου Υπολογισμού, Ποιότητας και Περιρρέουσας Νοημοσύνης (DAISSy) της ΣΘΕΤ ΕΑΠ
Πλήρες βιογραφικό σημείωμα: 

Ο Δρ. Αχιλλέας Δ. Καμέας είναι Καθηγητής Συστημάτων Διάχυτου Υπολογισμού στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ), στο οποίο έχει εκλεγεί από το 2003. Από το 2022 διατελεί Κοσμήτορας της Σχολής Θετικών Επιστημών & Τεχνολογίας (διετέλεσε Αναπληρωτής Κοσμήτορας την περίοδο 2016-2022). Το 2021 ορίστηκε Διευθυντής της Μονάδας Εσωτερικής Αξιολόγησης (ΜΕΑ) και μέλος του ΔΣ του Κέντρου Δια Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ). Από το 2022 είναι μέλος της Επιτροπής Ισότητας των Φύλων (ΕΙΦ). Έχει ιδρύσει και διευθύνει το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Συστήματα Κινητού και Διάχυτου Υπολογισμού» και το Εργαστήριο «Κινητού και Διάχυτου Υπολογισμού, Ποιότητας και Περιρρέουσας Νοημοσύνης». Στο παρελθόν έχει διατελέσει Διευθυντής του Εργαστηρίου Εκπαιδευτικού Υλικού & Εκπαιδευτικής Μεθοδολογίας (ΕΕΥΕΜ) και της Δομής Απασχόλησης & Σταδιοδρομίας (ΔΑΣΤΑ) του ΕΑΠ. Από το 1996 συνεργάζεται και με το ΙΤΥΕ «Διόφαντος», στο οποίο διευθύνει την Ερευνητική Μονάδα 3.

Σε διεθνές επίπεδο, είναι μέλος του ΔΣ του ευρωπαϊκού δικτύου ALL DIGITAL (διετέλεσε Πρόεδρος κατά το διάστημα 2019-2021) και εξωτερικός εμπειρογνώμων του Joint Research Center για τον σχεδιασμό του Ευρωπαϊκού πλαισίου ψηφιακών ικανοτήτων DigComp 2.2. Συμμετέχει στις ομάδες εμπειρογνωμόνων EADTU «Διαφορετικότητα και Συμπερίληψη», ESCO «Επαγγέλματα Πληροφορικής και Επικοινωνιών», CEN PC428 «Ψηφιακές ικανότητες και Επαγγελματισμός στην Πληροφορική» και ΙΤΡΕ «Επαγγελματισμός στην Πληροφορική και τις Επικοινωνίες στην Ευρώπη». Από το 2000 έχει ιδρύσει και διευθύνει την Ερευνητική Ομάδα DAISSy (Dynamic Ambient Intelligent Sociotechnical Systems) (http://daissy.eap.gr), η οποία συνεργάζεται με επαγγελματικές και κοινωνικές ομάδες και αναπτύσσει για αυτές καινοτόμες τεχνολογικές και εκπαιδευτικές λύσεις. 

Μεταξύ άλλων, έχει συν-διαμορφώσει το Manifesto for enhancing digital competences across Europe, το Intelligent Environments Manifesto και το STEAM educators competence framework. Επιπλέον, έχει συμμετάσχει στην διαμόρφωση του επαγγελματικού περιγράμματος του Διαπολιτισμικού Μεσολαβητή και των προτύπων EN 16234 (eCompetence Framework) και ISO 37101 (Smart and Sustainable Cities - Ελληνική έκδοση). Έχει συμμετάσχει σε περισσότερα από 100 ευρωπαϊκά και εθνικά έργα και έχει δημοσιεύσει περισσότερα από 200 άρθρα περιοδικών, άρθρα συνεδρίων και κεφάλαια βιβλίων, τα οποία έχουν λάβει περισσότερες από 2.000 αναφορές.

Ο Α. Καμέας οραματίζεται μια συμπεριληπτική κοινωνία χωρίς αποκλεισμούς, διακρίσεις και «οροφές». Με όχημα την DAISSy και «εργαλεία» την εκπαίδευση και την έρευνα, επιδιώκει την κοινωνικά αποδεκτή καινοτομία, προωθεί την ισότιμη συμμετοχή όλων των φύλων και πληθυσμιακών ομάδων και εργάζεται για την καταπολέμηση των διακρίσεων και των ανισοτήτων που προκαλεί η ραγδαία τεχνολογική ανάπτυξη, όπως και για την αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού που προκαλεί ο αυξανόμενος ψηφιακός μετασχηματισμός των επαγγελμάτων και της κοινωνίας γενικότερα. 

Μπορεί να επικοινωνήσει κανείς μαζί του στη διεύθυνση kameas@eap.gr

 

Βιογραφικά εκπαιδευτών/τριών Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου 

 

Ζωή Αντωνοπούλου-Τρεχλή

Η Ζωή Αντωνοπούλου-Τρεχλη σπούδασε κλασική φιλολογία και αγγλική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου συνέχισε τις σπουδές της και σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Έχει μεταπτυχιακό δίπλωμα στη νεοελληνική φιλολογία από το Institut Νational des Langues et Civilisations Orientales (INALCO) στο Παρίσι και διδακτορικό στη φιλοσοφία από το Πάντειο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Εργάζεται 32 χρόνια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Από το 2003 υπηρέτησε ως Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων και από το 2018 υπηρετεί ως Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Φιλολόγων στο ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Δυτικής Ελλάδας. Δίδαξε στο Université Libre de Bruxelles και στο Τμήμα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Πατρών.

Έχουν εκδοθεί τρία βιβλία της με θέμα τη φιλοσοφία: Η πολιτική φιλοσοφία της αρχαιοελληνικής τέχνης (εκδόσεις: «Νέα Σύνορα» - Α. Α. Λιβάνη), Από την αρχαία ελληνική πόλιν στη βυζαντινή οικουμένην (εκδόσεις: Αρμός) και www.platon.org. Οδηγός πλοήγησης στον κυβερνο-χώρο του Πλάτωνος (εκδόσεις: Αρμός). Επίσης, μετέφρασε δύο βιβλία από τα γαλλικά: Clément Rosset, Το πραγματικό και το διπλό του (εκδόσεις: Αρμός) και Jean-François Mattéi, Η εσωτερική βαρβαρότητα (εκδόσεις: Αρμός).

Φιλοσοφικά και παιδαγωγικά άρθρα της έχουν δημοσιευθεί σε ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά και έχει συμμετάσχει ως εισηγήτρια σε πολλές ημερίδες και συνέδρια.

Υπήρξε: α) αξιολογήτρια του βιβλίου μαθητή και εκπαιδευτικού Αρχές Φιλοσοφίας και του για τη Β΄ Λυκείου (2003), β) εμπειρογνώμων/αξιολογήτρια του προγράμματος σπουδών και του οδηγού για τον εκπαιδευτικό στο μάθημα της Φιλοσοφίας Λυκείου (2014), γ) ειδική επιστήμων/εμπειρογνώμων για την εκπόνηση του προγράμματος σπουδών και του οδηγού για τον εκπαιδευτικό στο μάθημα της Λογοτεχνίας Α΄, Β΄ και Γ΄ Λυκείου (2014), δ) ειδική επιστήμων/εμπειρογνώμων για την ανάπτυξη μεθοδολογίας και δειγματικών σεναρίων στο μάθημα της Φιλοσοφίας (http://aesop.iep.edu.gr/), ε) ειδική επιστήμων/εμπειρογνώμων για την ανάπτυξη μεθοδολογίας και δειγματικών σεναρίων στο μάθημα της Θεατρολογίας- Καλλιτεχνικής Παιδείας (http://aesop.iep.edu.gr/) και στ) μέλος της επιστημονικής επιτροπής για την εκπόνηση/συγγραφή και την αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού της Τράπεζας Θεμάτων στο μάθημα της Φιλοσοφίας (2014).

Είναι εκπονήτρια στις πράξεις MIS 5035542: «Αναβάθμιση των Προγραμμάτων Σπουδών και δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης» και MIS 5035543: «Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα Προγράμματα Σπουδών και το εκπαιδευτικό υλικό Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης» για το μάθημα της Φιλοσοφίας (2020).

Έχει πιστοποίηση Α΄ και Β΄ Επιπέδου στις ΤΠΕ, έχει επιμορφωθεί ως επιμορφώτρια εκπαιδευτικών στις ΤΠΕ (ΠΑΚΕ), έχει πιστοποίηση στην εκπαίδευση ενηλίκων και είναι διαπιστευμένη διαμεσολαβήτρια στο Υπουργείο Δικαιοσύνης.

Έχει επιμορφώσει εκπαιδευτικούς (ΠΕΚ, Etwinning, Β΄ Επίπεδο ΤΠΕ, Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης, ΕΚΔΔΑ κ.λπ., και στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών αρμοδιοτήτων της).

Έχει συμμετάσχει στην επιστημονική επιτροπή τριών ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus+ KA3.

 

Αγγελική Γαριού

Αγγελική Γαριού είναι Βιολόγος (1991), κάτοχος διδακτορικού διπλώματος (1999, http://thesis.ekt.gr/9863) του τομέα Γενετικής, Βιολογίας Kυττάρου & Ανάπτυξης του Παν/μίου Πατρών, μεταπτυχιακού τίτλου (2015, https://apothesis.eap.gr/handle/repo/29904) στις Σπουδές στην Εκπαίδευση του ΕΑΠ και (δεύτερου) πτυχίου Παιδαγωγικού τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών (2021).

Έχει εργαστεί ως Ειδική Σύμβουλος Kυτταρογενετικής στη Διεθνή Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας (FAO/ΙΑΕΑ) στη Βιέννη, ως Λέκτορας ΠΔ 407 στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Παν/μίου Πατρών, ως Συνεργάτης Εκπαιδευτικός του ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, ως Συνεργάτης του ΙΕΠ (Επόπτρια των νέων Προγραμμάτων Σπουδών (Γεωγραφίας Δημοτικού, Βιολογίας Γυμνασίου), Επόπτρια μετασχηματισμού σε MOOC, Ειδικός Επιστήμονας – Εμπειρογνώμονας Εκπαιδευτικός του ΙΕΠ για τη δημιουργία Ψηφιακών σεναρίων και για την υποστήριξη της Διαφοροποιημένης διδασκαλίας, Αξιολογήτρια του εκπαιδευτικού υλικού Βιολογίας Α΄ Γυμνασίου του ΙΕΠ), ως Διευθύντρια του 15ου Γυμνασίου Πατρών, ως Επιμορφώτρια εκπαιδευτικών στο ΙΤΥΕ (προγράμματα δια ζώσης και εξ αποστάσεως) και στο ΠΕΚ Πάτρας. Σήμερα υπηρετεί ως Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Φυσικών Επιστημών στο ΠΕΚΕΣ Δυτικής Ελλάδας, με πλούσιο επιμορφωτικό έργο.

Έχει λάβει τρεις ερευνητικές υποτροφίες (ΓΓΕΤ) και μία υποτροφία αριστείας (ΕΑΠ).

Συνεργάζεται ως ερευνήτρια με το Βιολογικό τμήμα του Παν/μίου Πατρών και το εργαστήριο εντομολογίας της Διεθνούς Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας (FAO/ΙΑΕΑ), είναι επιμορφώτρια Β΄ επιπέδου στις ΤΠΕ και Πρεσβευτής της δράσης «ΣΥΜΜΕΤΕΧΩ» του ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.

Έχει δημοσιεύσει πλήθος επιστημονικών άρθρων σε διεθνή (http://bit.ly/2Ca5m77) και ελληνικά περιοδικά με κριτές (338 αναφορές-Scopus, 513 αναφορές GoogleScholar, h-index 10), καθώς και πολλά ψηφιακά μαθησιακά αντικείμενα, όπως στο αποθετήριο του Φωτόδεντρου. Είναι παντρεμένη και έχει τέσσερα παιδιά.

 

Κατερίνα Νικολακοπούλου

Η Κατερίνα Νικολακοπούλου είναι εκπαιδευτικός (ΠΕ70) Π/βάθμιας Εκπαίδευσης. Έχει σπουδάσει Παιδαγωγικά στο Πανεπιστήμιο Πατρών και Κοινωνιολογία (1994) στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Είναι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος (2014) με θέμα την ένταξη των ΤΠΕ στο εκπαιδευτικό πλαίσιο και τη διδασκαλία των STEM Επιστημών στην Ελλάδα (1984-2006) του Τμήματος Επιστημών Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΤΕΕΑΠΗ) του Πανεπιστημίου Πατρών και μεταπτυχιακού τίτλου (1997) στις κατευθύνσεις (α) «Σχολική Συμβουλευτική & Ψυχολογία» και (β) «Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός, Εκπαιδευτική Πολιτική & Διοίκηση» του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Πατρών.

Εργάστηκε ως ερευνήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Πατρών - Εθνικό Κέντρο της Ι.Ε.Α. (1993-96) (International Association for the Evaluation of Educational Achievement – Διεθνής ΄Ενωση για την Αξιολόγηση της Εκπαιδευτικής Επίδοσης) στην Τρίτη Διεθνή έρευνα για τα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες (TIMSS). Ως αποσπασμένη στο Πανεπιστήμιο Πατρών, ανέλαβε (1993-96) την διεξαγωγή των εργαστηριακών και πρακτικών ασκήσεων φοιτητών/-τριών του Παιδαγωγικού Τμήματος στο πλαίσιο των μαθημάτων «Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης» και «Εκπαιδευτικής Πολιτικής & Πρακτικής». Έχει σημαντική επιμορφωτική εμπειρία στην εκπαίδευση εκπαιδευτικών/ενηλίκων και είναι επίσης επιμορφώτρια σε πολλά προγράμματα του ΙΕΠ (Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής). Έχει συμμετάσχει σε σημαντικό αριθμό ευρωπαϊκών προγραμμάτων (Erasmus+ έργων) ως επιστημονική συνεργάτης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου- DAISSy Reasearch Group & του Πανεπιστημίου Αιγαίου και άλλων καινοτομιών. Έχει υπηρετήσει ως εκπαιδευτικός επί σειρά ετών σε διάφορους τύπους σχολείων και από τις θέσεις Διευθύντριας (2002-2009), Υπεύθυνης Αγωγής Υγείας Αχαΐας (2011-2012), της Σχολικής Συμβούλου (2013-17) & τη θέση της Συντονίστριας Εκπαιδευτικού έργου στο ΠΕΚΕΣ Δυτικής Ελλάδας (2017- σήμερα). Από το 2021 συνεργάζεται επιστημονικά με την ερευνητική ομάδα DAISSy του ΕΑΠ σε ευρωπαϊκά και άλλα έργα.

Τα ερευνητικά της ενδιαφέρονται άπτονται κυρίως θεμάτων ένταξης των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία και στη διδασκαλία των STEM Επιστημών, στην συμπεριληπτική εκπαίδευση, στην ανάπτυξη ικανοτήτων/ δεξιοτήτων εκπαιδευτικών και μαθητών και γενικότερα στην εισαγωγή καινοτομιών στην εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία. Μεγάλος αριθμός άρθρων της έχουν δημοσιευθεί σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά και σε πρακτικά συνεδρίων.

 

Παρασκευή Πούλου

Η Παρασκευή Πούλου είναι Βιολόγος, κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στις Βασικές Ιατρικές Επιστήμες του τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου Πατρών και διδακτορικού διπλώματος στις Νευροεπιστήμες στο ίδιο τμήμα. Έχει λάβει ερευνητικές υποτροφίες (ΠΕΝΕΔ, Καραθεοδωρή, ΙΝΤΕRREG ΙΙ), υποτροφία αριστείας από την Ελληνική Εταιρεία Νευροεπιστημών, υποτροφία από το Ίδρυμα Ωνάσης καθώς επίσης και υποτροφία μεταπτυχιακού φοιτητή του τμήματος Ιατρικής για την παροχή επικουρικού διδακτικού έργου από την Επιτροπή Ερευνών του Πανεπιστημίου Πατρών (2000-2003).

Εργάζεται ως εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το 2004. Το 2012 έλαβε Βραβείο Αριστείας και Ανάδειξης Καλών Πρακτικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και το 2019 έλαβε Ανοικτή Ετικέτα Ποιότητας Καλής Πρακτικής για τη δημοσίευση εκπαιδευτικού υλικού στον Εθνικό Συσσωρευτή Εκπαιδευτικού Περιεχομένου Photodentro.

Έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα και άρθρα στον τομέα της εκπαίδευσης. Έχει συμμετάσχει σε πολλά ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus + KA2 και ΚΑ3, παράγοντας εκπαιδευτικό υλικό ως ανοικτό εκπαιδευτικό πόρο (OER) ή για πλατφόρμα MOOC. Πρόσφατα, αποτέλεσε μέλος της συγγραφικής ομάδας του αναμορφωμένου Προγράμματος Σπουδών της Βιολογίας Γυμνασίου και του αντίστοιχου Οδηγού Εκπαιδευτικού (2021). Έχει επιμορφωθεί και έχει προσφέρει επιμορφωτικό έργο πάνω στο Διδακτικό Μοντέλο της Ανεστραμμένης Τάξης.

 

Βιογραφικά εκπαιδευτών/τριών SciCo 

 

Γεωργία Λουκαΐδου

Η Γωγώ είναι Φυσικός με διδακτορικό στην Αστροφυσικής από το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει εργαστεί στο παρελθόν Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών ως συντονίστρια εκπαιδευτικών δράσεων και ξεναγήσεων στο κέντρο επισκεπτών Θησείου και Πεντέλης, με θέμα την διάχυση και την ιστορία της αστρονομίας. Παράλληλα παρείχε στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, υπηρεσίες επικουρικής διδασκαλίας και στελέχωση εργαστηρίων.

Από τον Οκτώβριο  του 2021, εργάζεται ως εκπαιδεύτρια STEM για τη SciCo με βασικά καθήκοντα την συγγραφή εκπαιδευτικών οδηγών STEM, την υλοποίηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων με θέματα STEM, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, έμφυλη βία κ.ά., καθώς και την εκπαίδευση εκπαιδευτικών ως προς την υλοποίηση και καθοδήγηση προγραμμάτων STEM.

 

Βιογραφικά εκπαιδευτών/τριών Ελληνογερμανικής Αγωγής 

 

Παύλος Κουλούρης

Ο Παύλος Κουλούρης είναι απόφοιτος Φιλολογίας με κατεύθυνση σπουδών στη Γλωσσολογία (Πανεπιστήμιο Αθηνών, 1994). Έχει πραγματοποιήσει μεταπτυχιακές σπουδές και έρευνα στο Institute of Education - University of London της Βρετανίας (1996-2001), ειδικευόμενος στο πεδίο των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση, αλλά και διευρύνοντας τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα σε περιοχές της εφαρμοσμένης γλωσσολογίας, της κοινωνικής σημειολογίας, της μάθησης των φυσικών επιστημών και της δια βίου μάθησης. Η εργασιακή του εμπειρία (1997-2001 στη Βρετανία, 2001-σήμερα στην Ελλάδα) περιλαμβάνει τη διδασκαλία σε γλωσσικά και ανθρωπιστικάγνωστικά πεδία και την ακαδημαϊκή και εφαρμοσμένη έρευνα στους τομείς της εκπαιδευτικής καινοτομίας και της διά βίου μάθησης. Από το 2004 εργάζεται στο Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής έχοντας ως κύρια ερευνητικά αντικείμενα τη διά βίου μάθηση ως καταλύτη ανάπτυξης των απομακρυσμένων περιοχών, την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών στη εκμάθηση γλωσσών και στην εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες, την οργάνωση του ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου και τις συνέργειες τυπικής και άτυπης μάθησης.

 

Άγγελος Λαζούδης

Ο Άγγελος Λαζούδης είναι απόφοιτος του Τμήματος Φυσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1994). Το 2000, απέκτησε τον μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών Masters στη Φυσική από το Πανεπιστήμιο Temple στη Φιλαδέλφια των Ηνωμένων Πολιτειών. Κατά την διάρκεια των μεταπτυχιακών σπουδών του εργάστηκε στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο του Temple πραγματοποιώντας έρευνα στον τομέα της λειτουργικής Απεικόνισης Μαγνητικού Συντονισμού (fMRI).

Το 2005 του απονεμήθηκε από το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Temple o Διδακτορικός Τίτλος σπουδών στην Κβαντική Οπτική/Φασματοσκοπία για την διατριβή του με θέμα: "Ηλεκτρομαγνητική επαγώμενη διαφάνεια σε διατομικά μόρια και φασματοσκοπικές εφαρμογές". Κατά την διάρκεια των σπουδών του δίδαξε εργαστήρια (1997-2003) και μαθήματα Φυσικής (2003-2005) σε προπτυχιακό επίπεδο. Από το 2005 και έως το τέλος του 2007 εργάστηκε ως μεταδιδακτορικός υπότροφος Marie-Curie στο ϊδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας στο Ηράκλειο της Κρήτης. Αποτέλεσε μέλος της ομάδος του Dr. von Klitzing με κύριο αντικείμενο την έρευνα σε συμπύκνωμα Bose-Einstein.

Από τον Δεκέμβριο του 2007 ανήκει στο προσωπικό του τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμναικής Αγωγής υπεύθυνος ερευνητικών έργων που σχετίζονται με την δημιουργία εκπαιδευτικών βιβλιοθηκών και με εφαρμογές νέων τεχνολογιών (φορετά υπολογιστικά συστήματα, επαθξημένη πραγματικότητα κτλ) στην διδασκαλία των φυσικών επιστημών.

 

Βασίλης Λιακόπουλος

Ο Βασίλης Λιακόπουλος αποφοίτησε από το τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών του Πανεπιστημίου Κρήτης (2010) και απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών (MSc) με τίτλο Μικροσυστήματα και Νανοδιατάξεις στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (2015). Στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα συγκαταλέγονται η μελέτη και η κατασκευή με την χρήση οπτικής λιθογραφίας αισθητήρων αερίων, βασισμένων σε νανοσύνθετα υλικά γραφενίου πολυμερούς. Εργάστηκε ως Σύμβουλος Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Ρομποτικής από το 2015 -2021 στον οργανισμό STEM Education, μεταξύ των αρμοδιοτήτων του περιλαμβάνονταν η συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα και η εκπαίδευση προσωπικού και εκπαιδευτικών στις μεθόδους "STEM" και εκπαιδευτικής ρομποτικής. Εργάζεται στο τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής από τον Ιούνιο του 2021 με κύρια ασχολία την υποστήριξη της συνεργασίας των σχολείων, εφαρμόζοντας μια εκπαιδευτική προσέγγιση βασισμένη στη μεθοδολογία των «Ζωντανών Εργαστηρίων» με στόχο την ενίσχυση της διδασκαλίας "STEM" στην καθημερινή ζωή των μαθητών.

 

Μαρία Παναγοπούλου

Η Μαρία Παναγοπούλου είναι απόφοιτος του Τμήματος Φυσικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) με ειδίκευση στην Αστροφυσική. Αυτή τη στιγμή (2022) ολοκληρώνει τις μεταπτυχιακές της σπουδές με τίτλο «Διδακτική και Δημόσια Κατανόηση των Φυσικών Επιστημών και των Ψηφιακών Τεχνολογιών» στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην εκπαίδευση της Αστρονομίας, στην Ιστορία και τη Φύση της Επιστήμης στην εκπαίδευση καθώς και στις μη τυπικές μορφές μάθησης και στην συνεργασία τέτοιων δομών με το σχολικό περιβάλλον. Έχει μεγάλη εμπειρία στη διοργάνωση και διεξαγωγή εκπαιδευτικών εκδηλώσεων και παραμένει ενεργό μέλος της βραβευμένης ομάδας επικοινωνίας της επιστήμης «Planets In Your Hand». Από τον Ιανουάριο του 2022 ανήκει στο δυναμικό του Τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής.

 

Σοφοκλής Α. Σωτηρίου

Ο Σοφοκλής Σωτηρίου έχει εργαστεί επί σειρά ετών στο CERN, στο ΕΚΕΦΕ "Δημόκριτος" και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει εκπονήσει δύο διδακτορικές διατριβές στην Αστροφυσική Υψηλών Ενεργειών και στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών. Από το 1998 είναι υπεύθυνος του Τμήματος έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής. Έχει σχεδιάσει, υλοποιήσει και συντονίσει μεγάλη σειρά ερευνητικών έργων στη χρήση προηγμένων τεχνολογικών εφαρμογών στην εκπαίδευση και την κατάρτιση. Είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Επιστημών, του δικτύου Εμπειρογνωμόνων του Ευρωπαϊκού Δικτύου για την Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Δικτύου Μουσείων και Κέντρων Επιστημών, ενώ έχει διατελέσει μέλος της επιτροπής για τον σχεδιασμό του προγράμματος Επιστήμη και Κοινωνία για το 7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο. Έχει συγγράψει περισσότερα από 100 άρθρα, 45 επιστημονικές δημοσιεύσεις και 45 αυτόνομα βιβλία.

Το πλήρες βιογραφικό του σημείωμα είναι διαθέσιμο σε αυτή τη διεύθυνση. 

 

Εμμανουήλ Χανιωτάκης

Ο Εμμανουήλ Χανιωτάκης γεννήθηκε το 1988 στην Αθήνα. Αποφοίτησε από το τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών το 2012 και ολοκλήρωσε τις Μεταπτυχιακές του Σπουδές το 2015 στην Πειραματική Φυσική Υψηλών Ενεργειών. Εργάζεται από τον Φεβρουάριο του 2015 στο Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής με κύριο αντικείμενο την δημιουργία και την υλοποίηση στην σχολική τάξη καινοτόμων εκπαιδευτικών σεναρίων Φυσικής όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης με χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) χρησιμοποιώντας το Διερευνητικό Μοντέλο Μάθησης. Στα πλαίσια της εργασίας του ασχολείται με την επιμόρφωση εκπαιδευτικών στη διδασκαλία φυσικών επιστημών μέσω ΤΠΕ, την ανάλυση εκπαιδευτικών δεδομένων, το σχεδιασμό και την διοργάνωση θερινών σχολείων και στη διοργάνωση εκπαιδευτικών διαγωνισμών.

 

Βιογραφικά μελών συγγραφικής ομάδας

 

Λουκάς Κατίκας 

Ο Λουκάς Κατίκας είναι απόφοιτος του τμήματος Περιβάλλοντος με μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στο πεδίο της Διαχείρηης Φυσικών Καταστροφών από το τμήμα Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Το 2022 ολοκλήρωσε την διδακτορική του διατριβή στην Σχολή Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανολόγων και Μηχανικών Γεωπληροφορικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου με πεδίο έρευνας την Γεωστατιστική. Σαν ερευνητής έχει συμμετάσχει σε ερευνητικά έργα στα πεδία της Προστασίας Περιβάλλοντος, της Διαχείρησης Φυσικών Καταστροφών, στις δεξιότητες για την Βιώσιμη Ανάπτυξη και τις Γεωχωρικές δεξιότητες, όπως επίσης και την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και την μάθηση STEAM. Η ερευνητική του δραστηριότητα και οι πρόσφατες ερευνητικές του δημοσιεύσεις επικεντρώνονται στα πεδία της Περιβαλλοντικής Διαχείρησης, της Χωρικής Ανάλυσης και της Διαχείρησης Ενεργειακών Έργων. Από τον Απρίλιο του 2021 ανήκει στο προσωπικό του τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής.   

 

Αντώνης Κυπαρίσσης

Ο Αντώνης είναι καθηγητής Φυσικής με μεταπτυχιακό στην «Εκπαίδευση, Τεχνολογία και Κοινωνία»  από το πανεπιστήμιο του Bristol, UK. Έχει κάνει πρακτική στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών και στο Πανεπιστήμιο του Bristol ως Education Technology Advisor.
Δίδασκε μαθητές σε ειδικά σχολεία του Λονδίνου  για περισσότερα από τρία χρόνια και επίσης συμμετείχε εθελοντικά στο Μουσείο Επιστημών του Μπρίστολ και στο Μουσείο Επιστημών της Πάτρας. Από το 2019 ο Αντώνης είναι εκπαιδευτής STEM για τη SciCo και ηγείται της ανάπτυξης και υλοποίησης προγραμμάτων σπουδών STEM, με ιδιαίτερη έμφαση στο Arduino, την 3D εκτύπωση, το App Ιnventor και άλλα τεχνολογικά εργαλεία.

 

Πανδώρα Σιφνιώτη

Η Πανδώρα είναι απόφοιτος του Τμήματος Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ. Στη συνέχεια, αποφάσισε να ασχοληθεί πιο εντατικά με τη φιλοσοφία και έκανε δεύτερο πτυχίο στη Σχολή Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρία Επιστημών στο ΕΚΠΑ, όπου εξειδικεύτηκε στην Πειραματική και Ηθική φιλοσοφία. Το 2015 ολοκλήρωσε το Διατμηματικό Μεταπτυχικό Πρόγραμμα Σπουδών των ΕΚΠΑ, ΕΜΠ και ΑΠΘ στη “Διδακτική της Χημείας και Νέες Εκπαιδευτικές Τεχνολογίες”.

Η Πανδώρα εργάζεται από τα φοιτητικά της χρόνια, έχοντας ξεκινήσει από το τμήμα Marketing της SHELL HELLAS. Μόλις ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο ΕΜΠ, έφυγε για Βρυξέλλες όπου εργάστηκε ως ερευνήτρια στο τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης της Procter&Gamble και απέκτησε την πρώτη πατέντα  στο όνομά της. Όταν επέστρεψε στην Ελλάδα, εργάστηκε στο Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών για την προώθηση της καινοτομίας και της εξωστρέφειας στις ελληνικές επιχειρήσεις. Στη συνέχεια την πενταετία 2014-2019 εργάστηκε ως STEM Coordinator στο CGS (Εκπαιδευτήρια Κωστέα-Γείτονα), με στόχο να μεταδώσει την αγάπη της για τις φυσικές επιστήμες μέσα από πειράματα, κατασκευές και άλλες “hands-on”- δραστηριότητες στους μαθητές και μαθήτριες από το νηπιαγωγείο μέχρι και το Λύκειο, ενώ από το 2017 ανέλαβε τη διεύθυνση του εκπαιδευτικού προγράμματος IB για το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό ως IB PYP Coordinator. Από το Δεκέμβριο του 2019 έχει αναλάβει το ρόλο της STEM Director στη SciCo.

 

Πέτρος Στεργιόπουλος

Ο Πέτρος Στεργιόπουλος αποφοίτησε από το Ωδείο Αθηνών με Δίπλωμα «Άριστα Παμψηφεί» και υποτροφία στις τάξεις Ανωτέρας (Τάξεις Δ. Φωτόπουλου, Urs Rüttimann) ερμηνεύοντας σε πανελλήνια πρώτη το κοντσέρτο του A. Jolivet καθώς και έργο δικής του σύνθεσης. Ως μέλος του Τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής μελετά τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια, τη σχέση της τεχνολογίας με τη διδασκαλία μουσικών οργάνων ως πράξη πειραματικής ακουστικής μέσα από το σχεδιασμό και την υλοποίηση καινοτόμων εκπαιδευτικών δράσεων. Το 2014 η σύνθεσή του «Ξύπνα Ροζέτα» με τη συμμετοχή απομακρυσμένων μαθητών έλαβε την πρώτη θέση στο διαγωνισμό της European Space Agency (ESA) ενώ το 2017 η καλή πρακτική της «Παγκόσμιας Όπερας Επιστήμης σε πραγματικό χρόνο» συμπεριελήφθη στην έκδοση του δικτύου Υπουργείων Παιδείας της Ευρώπης (European School Network). Ως εκπαιδευτικός με πλούσια παιδαγωγική εμπειρία έχει υπηρετήσει στην δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση αλλά και την ιδιωτική.

Συχνές Ερωτήσεις

Ποιος είναι ο τρόπος εγγραφής στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών;

Όσοι/ες ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών, θα πρέπει:

1. Αρχικά, να κάνουν εγγραφή στην πλατφόρμα του Generation Next με την ιδιότητα "Εκπαιδευτικός".

2. Κατόπιν, να δηλώσουν συμμετοχή στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών, συμπληρώνοντας τη φόρμα συμμετοχής στη σελίδα του Προγράμματος (εδώ).

Σημείωση: Οι ήδη εγγεγραμμένοι/ες στην πλατφόρμα, παραλείπουν τη διαδικασία εγγραφής και συμπληρώνουν απευθείας τη φόρμα συμμετοχής στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών, στο αντίστοιχο πεδίο της σελίδας του προγράμματος (εδώ).

Τι είδους εκπαίδευση ακολουθείται στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών;

Ακολουθείται ασύγχρονη υποστηριζόμενη εκπαίδευση, όπου ο/η εκπαιδευόμενος/η μπορεί να παρακολουθήσει το πρόγραμμα εξολοκλήρου εξ' αποστάσεως.

Έτσι οι επιμορφούμενοι/ες μπορούν να μελετούν το εκπαιδευτικό υλικό του Προγράμματος, να ολοκληρώνουν τις δραστηριότητες και να συμμετέχουν στις συζητήσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας στον δικό τους χρόνο.

Ωστόσο, σε εβδομαδιαία βάση υπάρχουν online συναντήσεις, με υποχρεωτική συμμετοχή, οι οποίες έχουν ως στόχο την επίλυση αποριών και ανατροφοδότηση των επιμορφούμενων από την ομάδα των εκπαιδευτών/τριων του Προγράμματος, οι οποίες διενεργούνται στο πλαίσιο εκπαιδευτικής και επιστημονικής υποστήριξης των επιμορφούμενων.

Επιτρεπτό όριο απουσιών: Οι επιμορφούμενοι/ες έχουν δυνατότητα έως 4 απουσιών.

Ποιο είναι το κόστος παρακολούθησης του Εκπαιδευτικού Προγράμματος Σπουδών;

Η συμμετοχή στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών “STE(A)M | Επιστήμες, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνες και Μαθηματικά” παρέχεται εντελώς δωρεάν, όπως όλες οι δράσεις του Generation Next, για όλους και όλες τους/τις ενδιαφερόμενους/ες.

Τι είδους γνώσεις θα έχει αποκτήσει ο/η εκπαιδευόμενος/η μετά το πέρας της παρακολούθησης του Εκπαιδευτικού Προγράμματος Σπουδών;

Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να:

  1. Αναγνωρίζει , διακρίνει και κατανοεί τι είναι STEM και STEAM προσέγγιση και ποια είναι η σημασία τους στην οικοδόμηση ικανοτήτων προετοιμασίας των μαθητών/-τριών για την σταδιοδρομία και τη ζωή στον 21ο αιώνα.
  2. Διακρίνει και διατυπώνει  τα πλεονεκτήματα της αξιοποίησης σύγχρονων διδακτικών προσεγγίσεων & στρατηγικών στην διδασκαλία των STEM επιστημών.
  3. Αναγνωρίζει, περιγράφει  και υιοθετεί τις τεχνικές, τα εργαλεία και την τεχνολογία που αξιοποιούνται σε ποικίλες εφαρμογές STEM και STEAM εκπαίδευσης.
Τι είδους δεξιότητες μπορεί να αναπτύξει ο/η εκπαιδευόμενος/η μετά το πέρας της παρακολούθησης του Εκπαιδευτικού Προγράμματος Σπουδών;

Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να:

  1. Αναπτύσσει /οικοδομεί δεξιότητες STE(A)M εκπαίδευσης, ψηφιακές και  πράσινες δεξιότητες.
  2. Αναπτύσσει  ικανότητες σχεδιασμού/δημιουργίας STEM & STEAM μαθημάτων/ Σχεδίων Εργασίας.
  3. Αναπτύσσει την ικανότητα να παρέχει περιεχόμενο STEM εκπαίδευσης στους μαθητές και τις μαθήτριές του/της στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
  4. Οικοδομεί την γνώση του αντικειμένου και του παιδαγωγικού περιεχομένου τόσο για  μεμονωμένα θέματα STEM/STEAM όσο και για  την δημιουργία συνδέσεων ανάμεσά τους.
Τι είδους πιστοποιητικό λαμβάνεται κατόπιν ολοκλήρωσης του Εκπαιδευτικού Προγράμματος Σπουδών;

Κατόπιν επιτυχούς ολοκλήρωσης του Εκπαιδευτικού Προγράμματος Σπουδών σε Επιστήμες, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνες και Μαθηματικά (STEAM) για Εκπαιδευτικούς, χορηγείται «Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης» καθώς και «Παράρτημα Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης», στα οποία αναγράφονται α) η διάρκεια του προγράμματος σε ώρες, β) η μέθοδος διδασκαλίας, γ) οι πιστωτικές μονάδες και δ) οι τίτλοι των θεματικών ή διδακτικών ενοτήτων του προγράμματος. Τα πιστοποιητικά υπογράφονται από τον Επιστημονικά Υπεύθυνο του Προγράμματος, τον Πρόεδρο του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ και θα είναι διαθέσιμα μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος.