Blog

Η τεχνολογία είναι το «μολύβι του 21ου αιώνα» για τους μαθητές

News

08
Dec
SHARE

Ο Μιχάλης Μπλέτσας του MIT μιλάει για την τεχνολογία στην εκπαίδευση, το STEM και τη σημασία του Διαγωνισμού Generation Next

Τι γνωρίζεις για τον Μιχάλη Μπλέτσα; Πρόκειται για έναν διακεκριμένο Έλληνα επιστήμονα με διεθνή καριέρα. Ξεκίνησε τις σπουδές του στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, τις συνέχισε στο εξωτερικό και σήμερα είναι διευθυντής πληροφορικής στο MIT Media Lab, ένα από τα κορυφαία ερευνητικά εργαστήρια παγκοσμίως, με εξειδίκευση στους τομείς της τεχνολογίας και της πληροφορικής.

Μέσα από το Generation Next, είχε την ευκαιρία να σου συστηθεί ως μέλος της επιτροπής αξιολόγησης των projects που συμμετέχουν στο Διαγωνισμό. Τώρα, μέσα από τον κύκλο podcast «Connecting for Good» του Ιδρύματος Vodafone, μπορείς να τον ακούσεις να μιλάει για την εκπαίδευση σήμερα, το STEM και φυσικά το Generation Next.

Η τεχνολογία & η πληροφορική ως εργαλεία δημιουργικότητας

Με βάση την εμπειρία του, ο κ. Μπλέτσας αντιλαμβάνεται την τεχνολογία και την πληροφορική ως εργαλεία δημιουργικότητας και όχι ως αυτοσκοπό της εκπαίδευσης. Όπως αναφέρει «Το λάπτοπ για εμάς ήταν το μολύβι του 21ου αιώνα. Για τον ίδιο λόγο που δεν μπορούσες να έχεις παλιότερα σχολείο χωρίς μολύβια, δεν μπορείς σήμερα να έχεις σχολείο χωρίς τη συγκεκριμένη τεχνολογία που βρίσκεται παντού γύρω μας».

Ωστόσο, συμπληρώνει ότι θα πρέπει να αξιοποιούμε την τεχνολογία ως εργαλείο επικοινωνίας, αλλά και να είμαστε και δημιουργοί και όχι μόνο καταναλωτές περιεχομένου. Μπορεί να γίνει αυτό μέσω της εκπαίδευσης;

Όπως λέει, σκοπός του εκπαιδευτικού συστήματος δεν είναι να βγάλει περισσότερους προγραμματιστές –αν και για την Ελλάδα θα μας βοηθούσε πάρα πολύ, όπως πρόσθεσε. Ο σκοπός είναι να μάθουμε να χρησιμοποιούμε την τεχνολογία και την πληροφορική ως εργαλεία για να προωθήσουμε τα soft skills των μαθητών.

STEM για όλους ανεξαρτήτως κατεύθυνσης σπουδών

Στο σημείο αυτό, η συνομιλήτρια του κ. Μπλέτσα, η δημοσιογράφος κ. Νίκη Λυμπεράκη, αναρωτήθηκε πώς θα μπορούσε η τεχνολογία να γίνει εργαλείο και όχι προορισμός του εκπαιδευτικού ταξιδιού.

Σύμφωνα με τον καταξιωμένου καθηγητή, «η STEM εκπαίδευση εκ πρώτης άποψης θυμίζει –αν απλώς μεταφράσουμε τα αρχικά– ότι τα περισσότερα παιδιά αντί να πηγαίνουν στη φιλοσοφική, στην αρχαιολογία ή στη νομική θα πρέπει να πηγαίνουν στο πολυτεχνείο και τη φυσικομαθηματική».«Δεν είναι αυτό. Είναι η μεθοδολογία κατ’ αρχήν της επιστήμης. Είναι να μαθαίνουμε να ανακαλύπτουμε πράγματα, να μαθαίνουμε να σκεπτόμαστε. Να μαθαίνουμε να βγάζουμε λογικά συμπεράσματα, να έχουμε αναλυτική και συνθετική ικανότητα» είπε.

Στο πλαίσιο αυτό, τα soft skills, τα οποία ο κ. Μπλέτσας προτιμάει να αποδίδει ως μεταδεξιότητες, είναι κάτι που δεν διδάσκεται άμεσα άλλα έμμεσα, με την πρακτική. «Η επικοινωνιακότητα, η δημιουργικότητα, η αναλυτική και η συνθετική ικανότητα, είναι όλες αυτές οι δεξιότητες οι οποίες δεν μπορείς να τις βάλεις σαν μαθήματα σε κάποιο πρόγραμμα σπουδών, είναι κάτι που το μαθαίνεις κάνοντας».

«Άρα χρειάζεται το STEM ακόμα και σε κάποιον που παραδείγματος χάρη θέλει να γίνει ψαράς;» αναρωτήθηκε η κ. Λυμπεράκη, για να λάβει την απάντηση: «Η μεθοδολογία STEM είναι εξαιρετικά χρήσιμη ώστε να καταλάβουμε το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζούμε. Το να γίνεις ψαράς σήμερα σημαίνει ότι πρέπει να έχεις καλή κατανόηση ενός πολύ περίπλοκου οικοσυστήματος μέσα στο οποίο λειτουργείς. Αλλιώς δεν μπορείς να είσαι ψαράς, κάνεις καταστροφή και κόβεις και τον δρόμο σε κάποιον άλλο που θα θέλει να γίνει ψαράς μια γενιά μετά από εσένα».

Ο «φασαριόζος» καθηγητής του Generation Next

Σύμφωνα με τον κ. Μπλέτσα ο ρόλος του στο Generation Next είναι κυρίως να κάνει φασαρία! Με την καλή έννοια, να προσθέσουμε. Ως διεθνούς κύρους προσωπικότητα, ο  «φασαριόζος» καθηγητής του Generation Next αποτελεί ένα από τα δημόσια πρόσωπα του προγράμματος που μπορούν να ευαισθητοποιήσουν την κοινή γνώμη γύρω από το θέμα της εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

Άλλωστε, όπως συμπληρώνει: «Με ενδιαφέρει πάρα πολύ ο τομέας της εκπαίδευσης, διότι θεωρώ ότι είναι ίσως ο πιο σημαντικός για τη μακροχρόνια ευημερία αυτού του τόπου. Και ίσως, εκεί που πάσχουμε περισσότερο από αλλού».

Οι προσπάθειες λοιπόν του Generation Next έχουν διπλό στόχο: Αφ’ ενός να βοηθήσουν τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα να αποκτήσουν μεταδεξιότητες, μέσω της υλοποίησης των STEM projects τους. Όπως σημειώνει, η ομαδική συμμετοχή και η συνεργατικότητα, δηλαδή μια ομάδα να δουλέψει μαζί, να παρουσιάσει την ιδέα της, να την επικοινωνήσει προς τα έξω, είναι πολύ σημαντικές. Φέρνοντας ως παράδειγμα τους μηχανικούς αναφέρει «Ένα πρόβλημα που πολλές φορές έχουν οι μηχανικοί είναι ότι κάτι πολύ προφανές για σένα δεν το καταλαβαίνει κανείς άλλος. Αυτό είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό κομμάτι, το οποίο αν δεν το καλλιεργήσουμε δεν θα μάθουμε ποτέ να έχουμε και υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας».

Από την άλλη το όραμα του είναι μέσω του Generation Next να προκύψουν κάποιες βέλτιστες πρακτικές ώστε να γίνει ένα πρόγραμμα που θα υιοθετηθεί από τη μεγάλη μάζα, από όλα τα σχολεία αν είναι δυνατό. Όχι απαραίτητα σε αυτή τη μορφή αλλά σε κάποια μορφή χρήσιμη για όλα τα παιδιά: «Το Generation Next εξελίσσεται συνέχεια και φιλοδοξία μας είναι να το κάνουμε ένα πρόγραμμα σημαία, βέλτιστων πρακτικών για την εισαγωγή μιας ευχάριστης διαδικασίας STEM σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης».  

Θέλεις να ακούσεις τον ίδιο τον Μιχάλη Μπλέτσα να μιλάει για την τεχνολογία και το STEM; Επισκέψου τον κύκλο podcast «Connecting for Good» του Ιδρύματος Vodafone που θα βρεις στο pod.gr.