Blog

3ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Generation Next: Με οδηγό την τεχνολογία, οι νικητές δίνουν λύσεις για καλύτερη ποιότητα ζωής με υγεία και ασφάλεια

News

25
Aug
SHARE

Έχεις αισθανθεί ποτέ το κεφάλι σου να βαραίνει μετά από ώρες κλεισούρας στο δωμάτιό σου ή τη σχολική αίθουσα; Μήπως λόγω πανδημίας σε αγχώνει λίγο παραπάνω η είσοδος και η παραμονή σου σε κλειστούς, πολυπληθείς χώρους; Μην ανησυχείς, δεν είσαι η μόνη/ ο μόνος! Παρόμοιες ανησυχίες είχαν μαθήτριες και μαθητές από το Πειραματικό Σχολείο Φλώρινας, το 1ο ΕΠΑΛ Δάφνης και το 6ο Γυμνάσιο Δράμας, οι οποίοι αφού ανακάλυψαν, έμαθαν και πειραματίστηκαν με το STEM, έκαναν τη θεωρία πράξη και δημιούργησαν καινοτόμες λύσεις για καλύτερη ποιότητα ζωής με υγεία και ασφάλεια. 

Όλα αυτά, στο πλαίσιο του 3ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Generation Next που ολοκληρώθηκε με τη συμμετοχή σπουδαίων projects από όλη την Ελλάδα. Για μία ακόμη φορά, εκατοντάδες –παλιοί γνώριμοι και νεοεισερχόμενοι στο μικροσύμπαν του Generation Next– εξερεύνησαν τις αφάνταστες δυνατότητες των νέων τεχνολογιών και κατέθεσαν τις ιδέες τους δυσκολεύοντας ιδιαίτερα το έργο της επιτροπής αξιολόγησης. 

Η κλιματική αλλαγή, η ρύπανση της ατμόσφαιρας, η πανδημία και η επίδραση όλων αυτών των παραγόντων στην καθημερινότητά μας, αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για τα projects που διακρίθηκαν. Ας δούμε ποια είναι:

Η Envi, ένα ρομπότ τεχνητής νοημοσύνης, χάρισε την 1η θέση στους Coconut Robotics από τη Φλώρινα.

Οι Coconut Robotics, από τον Όμιλο Ρομποτικής «Μικροί Χάκερς» του Πειραματικού Σχολείου Φλώρινας, είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι σε περιβαλλοντικά θέματα όπως έχουν αποδείξει και με τη συμμετοχή τους στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Generation Next. Αυτή τη φορά, αποφάσισαν να μελετήσουν πώς επηρεάζεται η ποιότητα ζωής μας από φαινόμενα όπως η ρύπανση της ατμόσφαιρας και η κλιματική αλλαγή, εστιάζοντας σε παράγοντες που αφορούν στην παραμονή μας σε κλειστούς χώρους. 

Ειδικότερα, οι μαθητές γυμνασίου Θεόφιλος Μαυρόπουλος, Δημήτρης Μπάλκος, Ασπασία Ντόβα και Αχιλλέας Παπαθανασίου, με τη συνδρομή του καθηγητή τους Γιάννη Αρβανιτάκη, κατασκεύασαν ένα ρομπότ με τεχνητή νοημοσύνη, την Envi, η οποία έχει τη δυνατότητα να μετακινείται σε διάφορους χώρους του σπιτιού και να πραγματοποιεί μετρήσεις όπως π.χ. θερμοκρασίας, υγρασίας, σκόνης, αιωρούμενων μικροσωματιδίων και επικίνδυνων αερίων όπως το μονοξείδιο του άνθρακα κ.ά. 

Ωστόσο, η Envi δεν καταγράφει απλώς δεδομένα. Μπορεί να ενημερώσει τον χειριστή της για την κατάσταση της ατμόσφαιρας, δίνοντας παράλληλα συμβουλές με το χιούμορ μίας –όχι απαραίτητα τεχνητής– νοημοσύνης. 

 

Οι RobotFeelings από τη Δάφνη στη 2η θέση με δύο ρομποτικές κατασκευές κατά της διασποράς της πανδημίας στη σχολική κοινότητα.

Ο έγκαιρος εντοπισμός ύποπτων κρουσμάτων και η αποτροπή της διασποράς της νόσου COVID-19, απασχόλησαν την ομάδα RobotFeelings από το 1ο Επαγγελματικό Λύκειο Δάφνης, η οποία απέσπασε τη 2η θέση στον διαγωνισμό. Οι RobotFeelings αντιλήφθηκαν ότι για την καλύτερη δυνατή προστασία της σχολικής αίθουσας αλλά και κάθε κλειστού χώρου από τη διάδοση του ιού θα έπρεπε να εστιάσουν στον έγκαιρο εντοπισμό πιθανών κρουσμάτων. 

Στο πλαίσιο αυτό, οι μαθητές Παύλος Ζάγκας και Καταλίν Πετράκε, με τη συνδρομή του καθηγητή τους Αριστείδη Τσιατούχα, σχεδίασαν και υλοποίησαν δύο ρομποτικές κατασκευές: Το επιτοίχιο Έξυπνο Θερμόμετρο Υπέρυθρων που επικοινωνεί με κινητή συσκευή και τον Αυτόματο Διανεμητή Αντισηπτικού. 

Το θερμόμετρο καθιστά δυνατή τη θερμομέτρηση από απόσταση, ενώ παράλληλα ο αρμόδιος για τις θερμομετρήσεις υπάλληλος, μπορεί να ενημερώνεται ηλεκτρονικά για τα αποτελέσματα χωρίς να έρθει σε άμεση επαφή με πιθανό κρούσμα. 

Από την άλλη πλευρά, ο διανεμητής ρίχνει την κατάλληλη δόση αντισηπτικού στο χέρι του χρήστη χωρίς να χρειάζεται να ακουμπήσει το δοχείο, αποτρέποντας την οποιαδήποτε περαιτέρω διάδοση, εκτός σχολικής –και όχι μόνο– αίθουσας. 

 

3η θέση για τους Pathfinders από τη Δράμα και το σύστημα που επινόησαν για τη διαχείριση της ποιότητας του αέρα στην τάξη.

Δεν είναι μυστικό ότι κατά καιρούς η ατμόσφαιρα στη σχολική αίθουσα μπορεί να γίνει ιδιαίτερα βαριά, ειδικά το χειμώνα, όταν τα παράθυρα παραμένουν για ώρες κλειστά, ο αέρας δεν ανανεώνεται και η περιεκτικότητα σε διοξείδιο του άνθρακα ανεβαίνει κατακόρυφα. Γνώριζες όμως ότι σύμφωνα με έρευνες, τα υψηλά επίπεδα του CO2 μειώνουν τις επιδόσεις και επιβαρύνουν την υγεία των μαθητών; Γι’ αυτό και οι Pathfinders από το 6ο Γυμνάσιο Δράμας αποφάσισαν να αναλάβουν δράση.

Ειδικότερα, οι μαθητές γυμνασίου Σταυρούλα Ιωαννίδου, Αικατερίνη Καλόφα και Αθανάσιος Σεχίδης, με οδηγό τον καθηγητή τους Παναγιώτη Παζούλη, δημιούργησαν μια κατασκευή με αισθητήρα που μετράει την περιεκτικότητα του αέρα σε CO2. Ανάλογα με το επίπεδο των μετρήσεων, το εκπαιδευτικό προσωπικό ενημερώνεται προκειμένου να λάβει τα κατάλληλα μέτρα. 

Στο πρώτο επίπεδο που ο αέρας είναι ασφαλής, οι μετρήσεις απλώς αναγράφονται στην οθόνη, στο δεύτερο επίπεδο παρότι παραμένει ασφαλής, η όποια αλλαγή στην περιεκτικότητα ενεργοποιεί μια φωτεινή ένδειξη και μια ηχητική ειδοποίηση, αλλά και μήνυμα ώστε να ανοίξουν τα παράθυρα. Ωστόσο στο τρίτο επίπεδο, ενεργοποιείται ένας ανεμιστήρας για να ανανεώσει τον αέρα στην αίθουσα, ενώ στο τελευταίο, κατά το οποίο εμφανίζονται συμπτώματα στον ανθρώπινο οργανισμό, η συσκευή ενεργοποιεί την αποστολή e-mail στον διευθυντή του σχολείου προκειμένου να λάβει άμεσα μέτρα.

 

Και τώρα η σειρά σου!

Καταπληκτικές ιδέες, ωστόσο τι θα έλεγες να δοκιμάσεις και τις δικές σου; Διότι θα πρέπει να γνωρίζεις ότι μέχρι σήμερα, το Generation Next έχει σημειώσει περίπου 86.000 ωφελούμενους, από 108 περιοχές της χώρας και 450 καινοτόμα projets.

Ο επόμενος κύκλος του Generation Next ξεκινάει σύντομα. Μήπως είναι η σειρά σου να σχεδιάσεις το αύριο όπως το ονειρεύεσαι;