Blog

Ταχυδρόμος SMS: Η αλληλογραφία «φτάνει» πρώτα στο κινητό σου

News

08
Apr
SHARE

Μια πρωτοποριακή ιδέα μαθητών από τα Χανιά λύνει ένα υπαρκτό πρόβλημα κατοίκων απομακρυσμένων χωριών

Στην εποχή του email και του messenger, είναι να απορείς ποιος στέλνει ακόμη επιστολές με το ταχυδρομείο. Κι όμως, παρά την πτώση της κίνησης, κάθε χρόνο στη χώρα μας διακινούνται περισσότερες από 300 εκατομμύρια επιστολές και 50 εκατομμύρια δέματα. Και μπορεί στις πόλεις και τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα, οι ταχυδρόμοι να φτάνουν σε κάθε σπίτι, αλλά δεν ισχύει το ίδιο σε πολλά χωριά. Σε πολλά απ’ αυτά μάλιστα –ειδικά στα πιο απομακρυσμένα– η παράδοση της αλληλογραφίας γίνεται σε προκαθορισμένα σημεία ή σε ταχυδρομικά κουτιά που σε ορισμένες περιπτώσεις είναι τοποθετημένα ακόμη και εκτός του χωριού.

Το πρόβλημα που δημιουργείται, είναι ότι πολλοί από τους κατοίκους, κυρίως μεγαλύτερης ηλικίας, δεν μπορούν να πηγαίνουν συχνά στο ταχυδρομικό κουτί για να ελέγξουν την αλληλογραφία τους. Και μπορεί να σκεφτείς ότι δεν χάθηκε κι ο κόσμος αν παραλάβουν με μικρή καθυστέρηση εορταστικές κάρτες από συγγενείς και φίλους (είπαμε, δεν έχουν email!), αλλά δεν ισχύει το ίδιο και για τους λογαριασμούς και άλλες επείγουσες ειδοποιήσεις.

Λύση στο πρόβλημα των ταχυδρομικών κουτιών

Το πρόβλημα αυτό καταγράφεται έντονο σε ορισμένα χωριά και απομακρυσμένες περιοχές της Κρήτης, όπως στον Αποκόρωνα, όπου κάποιοι ηλικιωμένοι ή κάτοικοι με κινητικά προβλήματα έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με οφειλές λόγω απλήρωτων λογαριασμών. Στην προσπάθειά τους να επινοήσουν μια λύση για το πρόβλημα των συμπολιτών τους, μαθητές του Γυμνασίου Βάμου Χανίων αξιοποίησαν τη σύγχρονη τεχνολογία. Οι μαθήτριες Φαίη Χατζηαντωνίου και Παναγιώτα Βρώτσου υπό την επίβλεψη του καθηγητή τους Τίτου Σμυρνάκη σχεδίασαν και υλοποίησαν ένα high-tech γραμματοκιβώτιο.

Όπως μας είπε ο επιβλέπων καθηγητής, Τίτος Σμυρνάκης (Φυσικός), το project αυτό ήταν αρχικά ιδέα των παιδιών τα οποία αντιμετώπιζαν το πρόβλημα των απομακρυσμένων γραμματοκιβωτίων. Πρόκειται δηλαδή για μια έμπνευση και ένα πρωτότυπο σχέδιο το οποίο δεν το είχαν βρει στο διαδίκτυο. Από τη στιγμή που αποφάσισαν να δημιουργήσουν μια τέτοια συσκευή άρχισε η αναζήτηση στο διαδίκτυο για τους αισθητήρες και τα υλικά που απαιτούνται. Μετά από πολλές ώρες έρευνας, αρκετές συναντήσεις και ομαδική δουλειά κατασκεύασαν τον «Ταχυδρόμο SMS».

Πώς λειτουργεί;

Το εφοδιασμένο με μπαταρία γραμματοκιβώτιο βασίζεται σε Arduino UNO, και διαθέτει αισθητήρα κίνησης (PIR motion detector) προκειμένου να αναγνωρίζει πότε έρχεται μια νέα επιστολή. Ενσωματώνει επίσης πλακέτα που επιτρέπει σύνδεση στο δίκτυο GSM με συμβατή κάρτα SIM κι έτσι σε πραγματικό χρόνο, μόλις «αντιληφθεί» την άφιξη γράμματος ειδοποιεί τον παραλήπτη με ένα απλό γραπτό μήνυμα («Έχετε νέο γράμμα»).

Σε επόμενη φάση της ανάπτυξης του έξυπνου εργαλείου, θα είναι εφικτή η αποστολή και μέσω διαδικτύου, ώστε να γίνει ευκολότερη και ακόμη πιο οικονομική η διαδικασία της ενημέρωσης των κατοίκων.

Τα μαθήματα STEM έμπνευση και διασκέδαση

«Η δημιουργική εργασία που ανέλαβαν οι μαθήτριες μετά από έναν κύκλο μαθημάτων διάρκειας 10 εβδομάδων ήταν πολύ σημαντική για αυτές και τους άλλαξε εντελώς τον τρόπο που έβλεπαν τις Φυσικές επιστήμες» μας είπε ο καθηγητής τους, Τίτος Σμυρνάκης. «Ενθουσιασμένες από την εμπειρία αυτή επιζητούν την περαιτέρω ενασχόλησή τους με τη ρομποτική και τον προγραμματισμό. Βελτιώθηκε η εικόνα τους ως μαθήτριες στο μάθημα της Φυσικής και κάνουν πλέον σχέδια για σπουδές στον τομέα των φυσικών επιστημών και της επιστήμης υπολογιστών».

Όπως επίσης συμπλήρωσε ο κ. Σμυρνάκης, «Όλοι οι μαθητές που παρακολουθούν μαθήματα STEM, ενδιαφέρονται ιδιαίτερα και αφιερώνουν αδιαμαρτύρητα ώρες στη ρομποτική, γιατί γι’ αυτούς δεν είναι «μάθημα», αλλά διασκέδαση. Εμμέσως όμως διδάσκονται πολλά και ουσιώδη, όπως το να δουλεύουν ομαδοσυνεργατικά, να εκφράζονται και να καταθέτουν δικές τους ιδέες και προτάσεις, να δουλεύουν με χρονοδιάγραμμα προσπαθώντας να είναι εμπρόθεσμοι και συνεπείς, και βέβαια να δουλεύουν όπως οι επιστήμονες που σχεδιάζουν, δοκιμάζουν και δημιουργούν. Όλα αυτά είναι πολύ πιο σημαντικά από την στείρα απομνημόνευση μιας θεωρίας που διαβάζουν σε ένα άχαρο γι’ αυτούς βιβλίο».