Blog

Δημιουργική ενασχόληση με STEM ακόμη και με κλειστά σχολεία

News

22
Apr
SHARE

 

Συζητάμε με τον Αριστείδη Παλιούρα, Καθηγητή Πληροφορικής για τη συμμετοχή των μαθητών του από σχολεία της Ραφήνας στον διαγωνισμό Generation Next. 

 

 

Μια από τις πρωτότυπες και ταυτόχρονα χρηστικές ιδέες που υποβλήθηκαν στον πρόσφατο κύκλο του διαγωνισμού Generation Next, ήρθε από μια ομάδα μαθητών από τη Ραφήνα: Συμμετείχαν δύο μαθητές του 3ου Ε.Κ. Ανατολικής Αττικής και μία μαθήτρια του ΓΕΛ Ραφήνας. Ο coach τους –όπως αυτοχαρακτηρίζεται– Αριστείδης Παλιούρας, μας μίλησε για το project.

Η ιδέα γεννήθηκε με αφορμή τις ανησυχίες των κατοίκων της Ανατολικής Αττικής για την ποιότητα του αέρα που αναπνέουν, λόγω της αυξημένης κίνησης του Αεροδρομίου, του λιμανιού της Ραφήνας, της καταστροφικής πυρκαγιάς του Ιουλίου 2018, αλλά και της κίνησης στους αυτοκινητόδρομους. «Σκεφτήκαμε την ανάπτυξη ενός μαθητικού δικτύου σταθμών μέτρησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης, το οποίο θα τροφοδοτεί σε πραγματικό χρόνο μια διαδικτυακή πλατφόρμα στην οποία θα έχουν πρόσβαση, τόσο οι πολίτες, όσο και οι αρμόδιοι φορείς για την λήψη μέτρων για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα» μας είπε ο κ. Παλιούρας.

Βάση του εγχειρήματος είναι ο μικροελεγκτής Arduino, στον οποίο συνδέεται ένα σύνολο αισθητήρων που μετρούν τους ατμοσφαιρικούς ρύπους. Μέσω του πλησιέστερου WiFi δικτύου, ο Arduino στέλνει τις μετρήσεις σε έναν Server, όπου και αποθηκεύονται (σε βάση δεδομένων MySQL) για περαιτέρω επεξεργασία. Τα δεδομένα των μετρήσεων είναι διαθέσιμα μέσω μιας web εφαρμογής και μέσω ενός δωρεάν app για κινητά τηλέφωνα.

«Ανυπομονούσα να προχωρήσουμε το project»

«Η εμπειρία μου από τη συμμετοχή στα προγράμματα STEM ήταν καταπληκτική. Ανυπομονούσα πότε θα έρθει το Σάββατο, όταν συνήθως συναντιόμασταν με την ομάδα για να προχωρήσουμε το project μας. Είχαμε όλοι το ίδιο όραμα: να κάνουμε τον σταθμό να δουλέψει και στη συνέχεια να μεταδώσουμε την τεχνογνωσία αυτή σε άλλα σχολεία για να κατασκευάσουν τον δικό τους σταθμό ο οποίος θα συνδεθεί στην πλατφόρμα μας για να έχουν όλοι πρόσβαση στα δεδομένα για περαιτέρω αξιοποίηση» τονίζει ο Αριστείδης Παλιούρας.

Τονίζει επίσης ότι με τα προγράμματα STEM επιτυγχάνεται ο συνδυασμός  διαφορετικών περιοχών γνωστικών αντικειμένων και μαθημάτων και τα παιδιά εφαρμόζουν στην πράξη αυτά που μαθαίνουν στην θεωρία.

Αντίστοιχα, όπως μας λέει ο καθηγητής, οι μαθητές του απόλαυσαν αυτό που έκαναν, διασκέδασαν και αξιοποίησαν τις γνώσεις τους για την επίτευξη του στόχου. «Δούλεψαν ως μικροί επιστήμονες, ήρθαν σε επαφή με δραστηριότητες έρευνας για την επίλυση ενός πραγματικού, αυθεντικού προβλήματος και εργάστηκαν συλλογικά για την επίτευξη κοινών στόχων». Όπως μας είπε ο κ. Παλιούρας, οι μαθητές παρουσίασαν το εγχείρημά τους στον Διευθυντή του Ινστιτούτου Ερευνών Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Ανάπτυξης του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών και στον Αντιδήμαρχο Παιδείας του Δήμου Ραφήνας- Πικερμίου, ενώ συζήτησαν μαζί τους για τον τρόπο αξιοποίησης των δεδομένων και τρόπους βελτίωσης της κατασκευής τους. «Έτσι, τα παιδιά απέκτησαν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση, και ανέπτυξαν δεξιότητες παρουσίασης και επικοινωνίας σε ακαδημαϊκό επίπεδο».

Πώς μπορούν να αξιοποιήσουν δημιουργικά τον χρόνο τους όσο τα σχολεία είναι κλειστά;

Ο κ. Παλιούρας προτείνει στους μαθητές του, αλλά και σε όλους τους ενδιαφερόμενους, να επεξεργαστούν τα δεδομένα του σταθμού μέτρησης και να δημιουργήσουν γραφήματα σε ένα πρόγραμμα υπολογιστικού φύλλου με τους αέριους ρύπους. Μπορούν να επιβεβαιώσουν τα αποτελέσματα της επεξεργασίας αξιοποιώντας στοιχεία από άλλες αξιόπιστες πηγές, όπως η ιστοσελίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος.

Επίσης, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος (ESA) μέσω της πλατφόρμας δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να δουν τα επίπεδα συγκέντρωσης συγκεκριμένων αερίων (π.χ. ΝΟ2, SO2, CH4, CO) στην ατμόσφαιρα από το Απρίλιο του 2018 και μετά. Τα στοιχεία αυτά, είναι δωρεάν και προέρχονται από τον ευρωπαϊκό δορυφόρο Sentinel-5P. Μια σύντομη παρουσίαση του δορυφόρου μπορούν τα παιδιά να δουν εδώ.

Τέλος, προτείνει στους μαθητές να κατεβάσουν την εφαρμογή  NASA’s Eyes, στην οποία μπορούν να παρακολουθήσουν την συγκέντρωση του CO2 με οπτικό τρόπο τα τελευταία χρόνια.