SuDoCapp / Όμιλος Μικροί Χάκερ Γυμνασίου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας

SudoCapp

Περιγραφή προβλήματος

Τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία και οι οικογένειές τους αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις στην καθημερινότητά τους. Η έλλειψη εξειδικευμένων υποστηρικτικών εργαλείων και η περιορισμένη πρόσβαση σε υπηρεσίες που μπορούν να ενισχύσουν την ανεξάρτητη διαβίωση και την κοινωνική ένταξη δημιουργούν ένα ψηφιακό και κοινωνικό χάσμα. Χρειάζονται δομημένες ρουτίνες για να διαχειριστούν τη μέρα τους γεγονός που ισχύει ιδιαίτερα για τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού. Συχνά, οι γονείς τους λόγω περιορισμένου χρόνου ή γνώσεων δυσκολεύονται να παρέχουν την απαιτούμενη συνεχή υποστήριξη. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο άγχος τόσο για τα παιδιά, όσο και για τις οικογένειές τους.

Η πρόκληση που αναλαμβάνουμε να αντιμετωπίσουμε είναι η παροχή ίσων ευκαιριών για αυτά τα παιδιά, προάγοντας την αυτονομία τους και διευκολύνοντας την καθημερινότητά τους μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας. Η εφαρμογή μας προσπαθεί να καλύψει αυτό το κενό, αξιοποιώντας τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης για τη δημιουργία ενός εικονικού φίλου που θα ενισχύει την ανεξάρτητη διαβίωση των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία και θα προωθεί την κοινωνική συμπερίληψη. Με αυτόν τον τρόπο, συνεισφέρουμε στους δυο από τους 17 στόχους της Ατζέντας 2030 για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη (Sustainable Development Goals - SDGs). Συγκεκριμένα, η εφαρμογή μας εναρμονίζεται με τον στόχο 4, «Ποιοτική Εκπαίδευση» (SDG 4) και τον στόχο 11, «Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες». 

Περιγραφή προτεινόμενης λύσης

Η εφαρμογή μας αξιοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη (AI) για να υποστηρίξει την καθημερινότητα των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία, προσφέροντάς τους έναν ψηφιακό φίλο που λειτουργεί ως υπενθύμιση βασικών ρουτινών και βοηθά στην ανάπτυξη αυτονομίας. Λειτουργεί μέσω φωνητικής επικοινωνίας, επιτρέποντας στα παιδιά να αλληλεπιδρούν με φυσικό τρόπο. Χρησιμοποιώντας τεχνολογίες αναγνώρισης ομιλίας και επεξεργασίας φυσικής γλώσσας (NLP), η εφαρμογή κατανοεί λέξεις και φράσεις που χρησιμοποιούν τα παιδιά, προσαρμόζοντας τις απαντήσεις και τις ενέργειές της στις ατομικές ανάγκες τους. Μέσα από ένα ολοκληρωμένο σύστημα υπενθυμίσεων, βοηθά τα παιδιά να ολοκληρώσουν καθημερινές ρουτίνες, όπως το ξύπνημα, το βούρτσισμα των δοντιών, την προετοιμασία για το σχολείο, τα γεύματα, κ.ά., ενώ παρέχει θετική ενίσχυση για την επίτευξή τους.

Η “SudoCapp” μπορεί να εγκατασταθεί σε οποιαδήποτε φορητή συσκευή (κινητά ή tablet), καθιστώντας την εύκολα διαθέσιμη για οικογένειες και εκπαιδευτικούς. Παράλληλα, οι δυνατότητες AI επιτρέπουν συνεχή βελτίωση, προσφέροντας εξατομικευμένες εμπειρίες για κάθε παιδί.

Θεωρούμε ότι η “SudoCapp” γεφυρώνει το ψηφιακό χάσμα, προάγοντας τη συμπερίληψη παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία στην κοινωνία. Η συμπερίληψη επιτυγχάνεται με την ενίσχυση  της αυτοπεποίθησή τους, την καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων και τη διευκόλυνση της εκμάθησης δεξιοτήτων καθημερινής  ζωής τους, μέσω ενός ένα εργαλείου που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ευρύτερα από εκπαιδευτικά ιδρύματα, γονείς, και ειδικούς. 

Πηγές

Βασιστήκαμε σε ποικίλες πηγές για να εξασφαλίσουμε ότι η εφαρμογή ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία. Οι κυριότερες πηγές που χρησιμοποιήσαμε περιλαμβάνουν:

Επιστημονική Καθοδήγηση:

  • Παρουσίαση της Ξένιας Καϊμάρα με τίτλο «Κατανόηση της Νοητικής Αναπηρίας: Είδη Αναπηρίας, Ανάγκες και Καθημερινές Προκλήσεις».

Βιβλιογραφία και Άρθρα:

  • «The Conjunction of Educational Psychology with Educational Technology» (Ξένια Καϊμάρα, Ιόνιο Πανεπιστήμιο).
  • Kaimara, P. (2023). Digital Transformation Stands Alongside Inclusive Education: Lessons Learned from a Project Called “Waking Up in the Morning”. Technology, Knowledge and Learning, 29(3). https://doi.org/10.1007/s10758-023-09667-5
  • Kaimara, P., Deliyannis, I., Oikonomou, A. (2022). Content Design for Inclusive Educational Environments. In: Daniela, L. (eds) Inclusive Digital Education. Educational Communications and Technology: Issues and Innovations, pp 97–121. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-14775-3_6 
  • Καϊμάρα, Π. (2022). Σχεδιασμός και ανάπτυξη διαδραστικών συστημάτων εκπαίδευσης-ψυχαγωγίας στη συνεκπαίδευση: τα διαδραστικά εκπαιδευτικά προγράμματα και οι οπτικοακουστικές τέχνες ως γέφυρα ανάμεσα σε παιδιά τυπικής ανάπτυξης και παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή /και αναπηρία. Διδακτορική Διατριβή. Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο. http://dx.doi.org/10.12681/eadd/52582 
  • Φύλλο Εφημερίδας της Κυβέρνησης. (2019). Νόμος 4624/2019 (ΦΕΚ 137/Α’/29-08-2019): Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679... Προεδρία της Δημοκρατίας, Υπουργείο Οικονομιών, Υπουργείο Δικαιοσύνης - Εθνικό Τυπογραφείο.
  • United Nations Department of Global Communications (2020). Sustainable Development Goals: Guidelines for the use of the SDG logo including the color wheel, and 17 icons. https://www.un.org/sustainabledevelopment/wp-content/uploads/2019/01/SDG_Guidelines_AUG_2019_Final.pdf 
  • World Medical Association. (2013). Declaration of Helsinki - Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects. JAMA, 310(20), 2191. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053 
Η ομάδα
Καθηγητής: Γιάννης Αρβανιτάκης
Μέλη ομάδας: Σιλβανός Χόντος Β' Γυμνασίου, Χρήστος Μάρκου Β' Γυμνασίου, Ιάσονας Γκεσόπουλος Β' Γυμνασίου, Γιώργος Αναστασίου Β' Γυμνασίου